Bitcoin voor pizza's?

Goedendag allemaal,

Het verhaal van bitcoin pizza dag is inmiddels legendarisch in de bitcoin wereld. We gaan even terug in de tijd.

Het verhaal

Vandaag ruim 14 jaar geleden, op 18 mei 2010, post Laszlo Hanyecz het volgende bericht op het bitcoin talk forum:

“Ik betaal 10.000 bitcoins voor een paar pizza's... misschien wel 2 grote, zodat ik wat over heb voor de volgende dag” 

1 user vraagt in welk land hij woont. Een ander attendeert hem erop dat hij die 10.000 BTC kan verkopen voor $41 via bitcoinmarket.com. Dit terwijl twee pizza’s slechts 25$ kosten.

Maar het is duidelijk dat het Hanyecz hier niet om te doen is:

"We gaven mensen gewoon bitcoin op het forum," zei hij - soms 100, soms 1.000 BTC per keer. "In die tijd was het Monopoly-geld. Niemand gaf erom - mensen gaven je gewoon wat, dus ik vond niet dat ik er hebberig mee moest zijn."

"Ik wilde het pizza-ding doen omdat het voor mij gratis pizza was," legde Hanyecz uit. "Ik bedoel, ik heb dit ding gecodeerd en bitcoin gemined en het voelde alsof ik die dag het internet aan het winnen was. Ik kreeg pizza voor mijn bijdrage aan een open-source project. Gewoonlijk kosten hobby’s tijd en geld maar in dit geval heb ik voor mijn hobby een etentje gekocht."

Omdat Bitcoin destijds nog een relatief onbekende en ongeteste valuta is, is dit een eerste poging om de bruikbaarheid van de munteenheid in de echte wereld te testen.

3 dagen later is nog steeds niemand op het aanbod ingegaan.
“Dus niemand wil pizza voor me kopen?  Is het bitcoin bedrag dat ik bied te laag?” vraagt Hanyecz op het forum.

Uiteindelijk besluit een Britse meneer (Jeremy Sturdivant) op het aanbod in te gaan en vindt de transactie op 22 mei plaats. 

Hanyecz betaalde Sturdivant 10.000 bitcoins (BTC) voor twee Papa John's cheese en “supreme” pizza's die bij Hanyecz thuis werden afgeleverd. De huidige waarde van 10K bitcoin is bijna 700 miljoen dollar.

Of hij spijt heeft van deze transactie?
"Toen hadden bitcoins nog geen waarde, dus het idee om ze te ruilen voor een pizza was ongelooflijk cool."

"Ik heb er geen spijt van. Ik vind het geweldig dat ik op die manier deel mocht uitmaken van de vroege geschiedenis van Bitcoin.”

En wat Sturdivant met de bitcoin heeft gedaan?
Uitgegeven aan een roadtrip met zijn vriendin.

Waarom is deze dag belangrijk?

Het markeert een bijzonder moment want het was de eerste keer dat bitcoin werd gebruikt als geld in een commerciële transactie. Bitcoin als ruilmiddel dus!

“Een grote mijlpaal is bereikt” zoals user Sirius reageert op het forum als hij Laszlo feliciteert. 

Deze dag dient als herinnering aan de begindagen van Bitcoin en de vooruitgang die er sindsdien is geboekt. Het benadrukt de evolutie van de technologie en de groei van de gemeenschap die zich eromheen heeft ontwikkeld. 

Daarnaast herinnert het ons er ook aan dat we moeten blijven innoveren en de technologie moeten blijven verbeteren om deze toegankelijker, gebruiksvriendelijker en breder toepasbaar te maken. Al met al is Bitcoin Pizza Dag een viering van het potentieel van bitcoin om de manier waarop we denken over en omgaan met geld te veranderen.

Ik weet in ieder geval wat ik vanavond ga eten.