Een lange termijn focus

Goedendag allemaal,

Ik ga er niet om liegen, bij een flinke prijsstijging van Bitcoin voel ik ontzettend veel enthousiasme. Dit is echter puur emotie en rationeel gezien verandert er vrij weinig. Mijn visie voor de lange termijn is duidelijker dan een misthoorn in een bibliotheek.

Investeer eerst tijd

Het is essentieel om te weten waarom je ergens geld in stopt. En met name met een volatiele asset als Bitcoin.

Waarom?
Ik kan talloze voorbeelden noemen van mensen uit mijn directe omgeving. Ze stopte wat geld in Bitcoin en hadden eigenlijk geen idee wat het nu precies was. Puur op basis van de hype begonnen ze met investeren. Emotie neemt de overhand. Voor hen was de prijs dus leidend.

Bitcoin is echter erg volatiel. De prijs schommelt snel op en neer tussen nieuwe hoogte-en dieptepunten. Op de korte termijn kan de prijs alle kanten op bewegen.

Dus bij een prijsdaling verkochten ze uit paniek. Maar bij een prijsstijging verkochten ze ook om gelijk hun winst te pakken → om vervolgens de prijs nog hoger te zien gaan → want dat is wat Bitcoin doet.

Op termijn neemt het alleen maar in waarde toe ten opzichte van al het andere op aarde. Het is op dit moment een spaarmiddel voor de lange termijn.

Het is verstandig om eerst tijd te investeren, om te leren wat Bitcoin nu precies is, voordat je er geld in investeert. Vervolgens kun je een investeringsstrategie bepalen. Dit is uiteraard persoonsafhankelijk.

Koop niet wat je niet kent

“Koop niet wat je niet kent (tenminste niet in grootte). Neem in plaats daarvan de tijd om deze cyclus over bitcoin te leren. Bij voorkeur in een dalende markt, waar het momenteel nog steeds in zit. Onderzoek het. Begrijp waarom het misschien nog steeds niet dood is. Het is meer dan een prijs op een grafiek.

Bitcoin is het belangrijkste digitale geld. Toen informatie zich online begon samen te voegen, gebeurde dat uiteindelijk ook met waarde, maar dat duurde langer. De internetbrowser werd gemaakt in 1994. Bitcoin werd gelanceerd in 2009. Bitcoin is nu half zo oud als de browser en het gebruik ervan blijft groeien.


Bitcoin en zijn lagen verbinden de wereld in termen van uitwisseling, zelfs terwijl tribalisme ons probeert te verscheuren. Het is wiskunde en rationalisme in een wereld van emotie en chaos. Het doorbreekt grenzen met mogelijkheden. En het wordt steeds sterker.

Mijn mening over Bitcoin is dat de meeste mensen een positie die groter dan 0 is moeten hebben, maar om een mening te hebben moet je er een paar honderd uur van je tijd aan besteden:

  • Gebruikers vs nodes vs miners

  • PoW vs PoS

  • Blocksize war

  • SegWit

  • Taproot

  • Lightning

  • Andere oplossingen om te schalen

  • Andere crypto's

Ik bedoel, lees “Broken Money”. Daarom heb ik het boek geschreven en daarom verkoopt het zo goed. Het schrijven van boeken is een slechte ROI en het meeste geld steek ik toch al in liefdadigheid en onderwijs. Ik heb het geschreven omdat ik wilde dat mensen dit zouden begrijpen.

Als je in de vorige cyclus een mening had over Bitcoin, ga daar dan niet op door. Doe een nieuwe reset. Bekijk de feiten nu opnieuw. Bitcoin beloont degenen die nederig opnieuw beoordelen. Begrijp hoe het energie verbruikt, wat het repareert, etc. Besteed er een paar honderd uur aan, bullish of bearish.

De volgende cyclus zal waarschijnlijk volatiel zijn, net als de vorige cyclus. Ik hou niet van de "koop bitcoin" meme. Ik geef de voorkeur aan de "bestudeer bitcoin" meme. Neem gewoon de tijd om het te begrijpen. Het is net zoiets als iemand vertellen dat hij het internet moet onderzoeken, maar dan van waarde in plaats van dialoog.”

Lyn Alden

Lyn noemt veel technische dingen om te bestuderen, zelf ben ik meer gefocust op: waarom Bitcoin in potentie het beste geld is.

Belangrijkste dingen van vandaag:

  • Koop niet wat je niet kent

  • Investeer eerst tijd voordat je geld investeert

Een paar honderd uur is voor veel mensen natuurlijk niet weggelegd. Maar 100 uur zou je al een hele goede basis moeten geven naar mijn mening. Het is te groot om volledig te begrijpen. Er komen zoveel dingen samen in Bitcoin, niemand kan ieder aspect volledig begrijpen. Focus op het geld gedeelte. Lyns boek is zeer zeker een aanrader.

Bitcoin is een lange termijn spaarmechanisme. Zelfs als je twee jaar geleden, vanaf de top, bent begonnen met iedere dag een klein beetje aankopen dan is het een betere investering geweest dan goud en de aandelenmarkt.