Een onhoudbaar fiscaal pad

Goedendag allemaal,

Even een week zo veel mogelijk weg van de online wereld. Met een groep van 16 personen, heerlijk richting de berglucht in Sölden. Een aantal fantastische dagen gehad met “Kaiserwetter” op de piste. Verder natuurlijk de wienerschnitzels, het roddelen en iets te veel après ski (wat me nog twee skidagen heeft gekost). Maar we are so back! De batterij is opgeladen en de nieuwsbrieven zullen weer als vanouds in je inbox belanden. 

60 minutes interview

âťť

The Us federal government is on an unsustainable fiscal path. And that just means that the debt is growing faster than the economy. 

Niet echt nieuws voor de trouwe nieuwsbrief lezers.

Echter, deze uitspraak komt uit de mond van de Voorzitter van de Federal Reserve Jerome Powel (Klik hier). En dat is toch wel opvallend te noemen. Over het algemeen praten politici (schaar ik centrale bankiers ook onder) met veel woorden maar zeggen ze inhoudelijk niet zoveel. Ze proberen om de hete brei heen te draaien. Dus ik had dan ook even mijn twijfels of het niet om een “Deepfake” video ging toen ik hem voor het eerst zag. Maar hij is echt. 

âťť

Its time for us to get back to putting a priority on fiscal sustainability.

Dit is geen probleem van de laatste jaren maar iets wat zich over decennia (laatste 40 jaar) heeft opgebouwd. Steeds verder dalende rentes → steeds goedkoper om geld te lenen → steeds meer schuld dat er in het systeem komt. Daarom is het moeilijk om te zien hoe dit nu zal gaan veranderen. 

Zie jij overheden al hun gedrag aanpassen en ineens budgettair verantwoord  handelen?