FIAT = CHEATCODE

Goedendag allemaal,

Ik zou een jaar of 12 geweest zijn. Het was een regenachtige zaterdagmiddag en mijn broer was gelukkig niet thuis. Dit was mijn kans. De playstation stond op zijn kamer. Ik kon dus alleen spelen als hij er niet was. Mijn ogen vielen op de glanzende CD hoes van Command & Conquer: Red Alert. Eindelijk was het mijn beurt om de knoppen te bedienen. Ik had een paar keer kort mogen meekijken maar dit was het echte werk. 

Voor degene die het niet kennen. Red Alert is een real-time strategy (RTS) videospel. Het speelt zich af in een alternatieve geschiedenis waarin de gebeurtenissen zich ontvouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog. In de verhaallijn vechten de geallieerden tegen de Sovjet-Unie in een fictieve, door oorlog verscheurde wereld. Als speler neem je de rol aan van een commandant. Hierbij moet je basissen bouwen, legers samenstellen en strategieën bedenken om vijandelijke troepen te verslaan.

Als een kleine generaal, helemaal in het spel verzonken, kreeg ik met moeite een leger op de been. Er reden inmiddels een handvol trucks rond die goud mijnde in het spel. Maar dit geld werd direct besteed aan nieuwe gebouwen, soldaten en tanks. Er kwam simpelweg niet genoeg binnen om snel uit te breiden.

Ondertussen was mijn broer thuisgekomen. Hij had een vriend (Daan) meegenomen en ze kwamen de kamer op. Ik baalde want dit kon weleens mijn vertrek betekenen. “Mag ik heel even de controller” vroeg Daan. “Hmm, daar ga je al” dacht ik. “Ik wil je iets laten zien." zei hij.

Daarop gaf ik hem de controller. “Let op" zei Daan en hij tikte een aantal toetsen in. Vervolgens zag ik dat het virtuele banksaldo omhoog schoot. Vol verbazing keek ik van het scherm terug naar Daan. “Wat extra geld is altijd handig toch” zei hij met een knipoog. Hij leerde mij de cheatcode.

De game veranderde in een speeltuin van overvloed. Ik bouwde de meest indrukwekkende legers, transformeerde mijn basis in een onneembare vesting en domineerde de computer zonder enige moeite.

Zelfs op het moeilijkste level werd de computer weggevaagd. Ik kon naar hartelust geld creëren in deze spelwereld, zonder gevolgen voor in de echte wereld. Ik genoot van de macht die de cheatcode mij bood in het spel. Ik weet nog dat ik destijds dacht:  Hoe mooi zou het zijn als je zo een code in het echte leven zou hebben.

Fiat is cheat code

Waar ik bij het spel in eerste instantie beperkt werd door hoeveel geld er binnen kwam veranderde de cheat code alles! Maar een spel is natuurlijk anders dan het echte leven. Hoewel, vandaag de dag zijn er nog steeds oorlogen gaande. Ruim 20 jaar na mijn eerste ervaring met red alert is Amerika inmiddels vele oorlogen verder. 

Of wat te denken van de steunpakketen aan Oekraine. 

“De pakketten voor veiligheidsbijstand voor FY2022 en FY2023 werden grotendeels gefinancierd met 48,7 miljard dollar aan aanvullende kredieten.”

In het echte leven moeten oorlogen gefinancierd worden.

En terwijl de VS oorlogen in het verleden betaalden door belastingen te heffen en oorlogsobligaties te verkopen, zijn de huidige oorlogen bijna volledig betaald met geleend geld, waarover rente moet worden betaald. Tot FY2022 is de Amerikaanse overheid meer dan $1 biljoen aan rente verschuldigd over deze oorlogen.

Zelfs als de oorlogsuitgaven onmiddellijk zouden worden stopgezet, zodat de uitgaven voor Overseas Contingency Operations en het basisbudget van het Pentagon tot nul zouden worden teruggebracht, zouden de rente-uitgaven blijven oplopen tot minstens enkele biljoenen dollars in de komende decennia. 

De federale overheid heeft zichzelf ook verplicht tot een reeks I.O.U.'s - medische en invaliditeitsuitkeringen voor veteranen en administratieve overheadkosten die in totaal nog eens naar schatting $2,2-$2,5 biljoen of meer zullen bedragen tussen 2001 en 2050. Tot slot zijn er onder de kosten van deze oorlogen ook stijgingen in de uitgaven voor binnenlandse veiligheid, bedoeld om de dreiging van een terroristische aanval af te wenden en te reageren op en te herstellen van aanvallen. Deze uitgaven bedragen tot nu toe in totaal meer dan 1,1 biljoen dollar.

Als we deze uitgaven en verzoeken van het Congres tot en met FY2022 bij elkaar optellen, heeft de Amerikaanse federale overheid meer dan 8 biljoen dollar uitgegeven en vastgelegd voor de oorlogen na 11 september.

CONCLUSIE:
In het spel heeft een cheat code geen gevolgen maar in de echte wereld wel.
Oorlogen moeten gefinancierd worden. FIAT = CHEATCODE want zodra het geld op is kan een select groepje mensen besluiten dat er nieuw geld gecreëerd wordt. En we weten allemaal waar geldcreatie toe leidt. De prijzen zullen stijgen!