Tweet van de week

PLUS: Wie is de volgende?

Goedendag allemaal,

Het zijn historische tijden waarbij we voor onze eigen ogen meemaken hoe bitcoin zichzelf monetariseert. Monetarisatie betekent zoiets als: “De handeling van het veranderen van iets in geld, of het uitdrukken van iets als geld of valuta.”

Waar het bij goud duizenden jaren duurde voordat het de status van wereldwijd geld kreeg, verloopt de adoptie van bitcoin vele malen sneller. Logisch, gezien het digitale tijdperk waarin we leven. Langzaam maar zeker komt er meer bewustzijn over de potentie van bitcoin. Hoewel we nog in de beginfase van de adoptie zitten is mijn visie dat bitcoin uiteindelijk de reserve valuta van de wereld gaat worden. Daarbij speculeer ik dat de vraag naar hard geld over tijd toeneemt. Zoals ik al zei: we zien het letterlijk voor onze ogen gebeuren!

Vorige week schreef ik onderstaande bericht al op linkedin:

Tweet van de week

Het pensioenfonds van Wisconsin, gerangschikt als een van de meest fiscaal gezonde in het land, nam dit jaar doortastende maatregelen. Het investeerde in bitcoin!

Ze hebben $162 miljoen dollar geïnvesteerd. Een schijntje van het totale vermogen van 156 miljard onder beheer. Maar het is slechts een startpunt. De spreekwoordelijke teen in het water dippen om er vervolgens meer over te leren.

De eerste keer dat ik in bitcoin investeerde was dit ook met een heel klein bedrag omdat ik het nog verre van begreep. Vervolgens werd de interesse gewekt en begon ik erover te leren. Uiteindelijk durfde ik over tijd grotere bedragen te doen. Dit werkt zo ook voor instituties alleen wordt 100 miljoen dan 1 miljard en vervolgens 10 miljard. 

Onderstaande grafiek toont de dekkingsgraad van pensioenfondsen in de VS. 

Je ziet aan de kleuren dat veel pensioenfondsen een te lage dekkingsgraad hebben.

Sam vraagt zich terecht af: Wat zal er gebeuren als al deze ondergefinancierde pensioenfondsen, die te maken hebben met aanhoudende financiële druk, bitcoin ontdekken?
 
Oftewel: wie is de volgende?