Zal ik een geheim met je delen?

PLUS: laat je niet in de boot nemen

Goedendag allemaal,

Hoop dat iedereen een goed weekend heeft gehad en klaar is om weer aan de bak te gaan. Vorige week ben ik begonnen met het delen van mijn onderzoeksresultaten naar het fenomeen inflatie. Voor wie het gemist heeft. Je kunt deel 1, deel 2 en deel 3 hier terug lezen. Vandaag ga ik een geheim met jullie delen. De essentie van wat er nu feitelijk gebeurt als de geldhoeveelheid verruimd wordt. 

De realiteit

Eigenlijk is het heel simpel.

  1. De continue vooruitgang in technologie (efficiĂ«nter produceren) verlaagt altijd en eeuwig de prijzen. Dus prijzen zouden altijd moeten dalen over tijd. Dit betekent dat inflatie altijd een monetair fenomeen is. Oftewel een verruiming van de geld hoeveelheid.


    Let op: Prijsstijgingen ontstaan als de geldhoeveelheid in een economie harder stijgt dan de productie. 


  2. Dit betekent dat als de centrale bank streeft naar een prijsstijging van 0%, ze alle technologische voordelen in de economie zouden afnemen van de consumenten aan wie ze zouden moeten toekomen. Toch richt de centrale bank zich op 2% (“stabiele prijzen”) en komt uit op 5-10%.

    Dus ga maar na hoe hard de waarde van je geld achteruit holt.

Laat je niet in de boot nemen

Overheden, centrale banken en politici gaan natuurlijk niet vertellen hoe de vork echt in de steel zit.

Het doet me altijd denken aan de beroemde quote van Henry ford:

Maar laat je vooral niet in de boot nemen. Want er worden op allerlei manieren onwaarheden vertelt zoals bijvoorbeeld door President Joe Biden in deze video (klik hier).